غذا های مفید و مضر برای سلامت قلب

به گزارش سیستم مدیریت محتوا، یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه بر اساس تحقیقات اجرا شده، ارتباط مستقیمی میان رژیم غذایی و بیماری های قلبی وجود دارد، گفت: با دریافت یک رژیم غذایی سالم می توان سلامتی قلب را حفظ کرد.

غذا های مفید و مضر برای سلامت قلب

به گزارش گروه اجتماعی سیستم مدیریت محتوا، مجید حسن قمی - نایب رییس انجمن تغذیه ایران با بیان اینکه بیماری عروق قلب یا مسائل عروق کرونر قلبی به صورت مسائلی از قبیل درد های آنژینی (درد در ناحیه قفسه سینه) و سکته قلبی (انفارکتوس یا حمله قلبی) بروز می نماید، گفت: آنچه که سبب بروز بیماری قلبی می گردد، تشکیل تدریجی رسوب چربی یا پلاک ها در لایه داخلی دیواره سرخرگ هاست. این رسوب ها سبب محدود کردن عبور خون شده که این پدیده را تصلب شرایین یا سخت شدن رگ ها می نامند.

وی با بیان اینکه گاهی در این بیماری هیچ علامت واضحی وجود ندارد، گفت:، اما این بی علامتی تا زمانی است که آسیب به سرخرگ ها آنقدر جدی گردد که جریان خون به قلب محدود شده و سبب بروز درد گردد. مسدود شدن کامل یک سرخرگ خون رسان اصلی به قلب، به حمله قلبی ناگهانی و کشنده منجر می گردد.

وی روش های متداول جهت پیشگیری از تصلب شرایین را کاهش فشارخون، دریافت رژیم غذایی کم چربی، کاهش وزن اضافی و ترک سیگار بیان کرد و گفت: به بعضی افراد نیز جهت کاهش چربی خون یا کلسترول و تری گلیسرید، دارو داده می گردد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به غذا های مفید برای تقویت قلب، اظهار کرد: کلم برگ، کلم قرمز، گل کلم، کلم بروکسل، بروکلی، شلغم، چغندر، اسفناج، مارچوبه، لوبیا سبز، نخود سبز، لوبیا قرمز، نخود و عصاره مخمر دارای ویتامین های گروه ب خصوصا اسیدفولیک بوده و تحقیقات متعددی نشان داده، اسید فولیکی که بطور طبیعی در مواد غذایی یافت می گردد، می تواند سبب کاهش ماده ای در خون به نام هموسیستئین گردد و به این ترتیب از ابتلا به تصلب شرایین پیشگیری کند.

وی ادامه داد: دانشمندان بر این باورند که این ماده مستقیما به دیواره رگ ها آسیب می رساند و سبب تشکیل رسوب های چربی می گردد. تخمین زده شده افزایش دریافت روزانه اسید فولیک به میزان 100 میکروگرم، سبب کاهش مرگ های مرتبط با بیماری کرونر قلبی به میزان 7 درصد در مردان و 5 درصد در زنان می گردد.

این متخصص تغذیه همچنین با بیان اینکه در جوامع مصرف نماینده مقادیر فراوان ماهی های چرب یا بطور کلی غذا های دریایی شیوع بیماری های کرونر قلبی کمتر است، گفت: ماهی های چرب از قبیل ماهی آزاد و سایر ماهی ها از قبیل حلوا، شیر، کیلکا و اوزون برون دارای اسید های چرب مفید بوده که باعث کاهش خطر انعقاد خون و همچنین ممانعت از افزایش چربی های مضر خون می شوند.

وی ادامه داد: مصرف ماهی حداقل 3 بار در هفته، برای افرادی که دارای سابقه بیماری قلبی و همچنین افرادی که مایل به پیشگیری از ابتلا به این بیماری هستند، توصیه می گردد.

قمی در ادامه به سایر مواد غذایی مفید برای سلامت قلب اشاره نمود و گفت: جو دوسر، حبوبات، سیب و گلابی غنی از فیبر محلول هستند که به کاهش سطوح کلسترول خون یاری می نمایند. سیر نیز اثر مشابهی دارد. افزایش کلسترول خون، به خصوص LDL کلسترول بد، یکی از عوامل خطر عمده در بروز تصلب شرایین بوده که در این شرایط مصرف منظم چنین غذا هایی به کاهش LDL یاری می نماید. همچنین روغن زیتون، روغن کانولا، مغز ها و دانه ها حاوی نوعی از اسید های چرب به نام MUFA هستند که به کاهش سطوح LDL یاری می نمایند.

وی ادامه داد: میوه ها و سبزی ها حاوی ویتامین های آنتی اکسیدان (ضد سرطان)، مواد معدنی و مواد مغذی مفیدی هستند که سبب توقف آسیب ناشی از عمل مواد سرطان زا به دیواره سرخرگ ها می شوند.

این متخصص تغذیه با اشاره به مواد غذایی مضر برای سلامت قلب نیز توضیح داد: مصرف زیاد گوشت های قرمز و فرآورده های آن، لبنیات پرچرب، خامه و کره که باعث افزایش سطوح LDL در خون می شوند را باید به حداقل رساند. همچنین مصرف کیک و بیسکویت به علت نوع چربی بکار رفته در آن ها سبب افزایش سطوح LDL می گردد.

وی ادامه داد: انواع غذا ها و سوپ های آماده مصرف و یا کنسرو شده، غذا های بیرون از منزل، سوسیس و کالباس و گوشت های نمک سود شده و بطور کلی گوشت و فرآورده های آن و همچنین تنقلات شور و سرشار از نمک از دیگر مواد غذایی مضری است که می توان به آن ها اشاره نمود. دریافت زیاد سدیم نیز با فشارخون بالا مرتبط بوده که از عوامل خطر جدی در بروز بیماری های قلبی است. کاهش مصرف این نوع غذا ها و نمک طعام سر سفره نیز به کاهش فشارخون یاری می نماید.

قمی در سرانجام با تاکید بر پرهیز از مصرف سیگار برای حفظ سلامت قلب، اظهار کرد: نیکوتین سبب افزایش ضربان قلب، افزایش فشارخون و افزایش احتیاج بافت قلب به اکسیژن می گردد. همچنین با مصرف سیگار توانایی خون در حمل اکسیژن کاهش یافته و عوامل سرطان زای دود سیگار به دیواره سرخرگ ها آسیب می رسانند. از طرف دیگر استراحت و شل کردن عضلات، جهت کاهش میزان استرس ضروری است؛ چراکه استرس به وسیله افزایش هورمون های استرس (از جمله آدرنالین) سبب فراوری و افزایش کلسترول می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "غذا های مفید و مضر برای سلامت قلب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذا های مفید و مضر برای سلامت قلب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید