حاضریم ورود افغان ها را تسهیل کنیم

به گزارش مجله سرگرمی، 48/8 درصد از 125هزار توریست سلامتی که در سال 1398 به ایران آمدند، اهل افغانستان بودند و حالا علی اصغر مونسان وزیر وزارتخانه تازه تاسیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی می گوید: در تلاشیم در رایزنی با وزارت امور خارجه نرخ تعرفه برای بیماران افغانستانی را تعدیل کنیم. ولی این امر هم منوط به راستی آزمایی دقیق از سوی نهادهای نظارتی است، چراکه تمایل به کار بدون مجوز در ایران می تواند پیچیدگی های آن را بیشتر کند. چیزی که مدیرکل توریستی سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در وصف آن در گفت وگویی که در همین شماره از او در اعتماد منتشر شده، می گوید: توریستی سلامت افغانستانی ها دست واسطه هاست و بخش عمده این اتفاق به سبب محدودیت و موانعی است که در صدور ویزا از سوی ایران وجود دارد.

حاضریم ورود افغان ها را تسهیل کنیم

با این وصف و در حالی که ایران و افغانستان زبان، تاریخ، فرهنگ و دین مشترک دارند و روابط میان دو کشور می توانست خیلی بهتر از حال حاضر باشد اما در چند ماه اخیر شاهد حوادثی بوده ایم که اگر مدیریت روابط بین دو کشور بهتر عمل نموده بود به خاطره تلخی تبدیل نمی شد. یکی از مسوولانی که می تواند در این عرصه ورود بیشتر و موثرتری داشته باشد، وزیر وزارتخانه ای است که مسوولیت جهانگردی با اوست. البته نخستین وزیر وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی خیلی رابطه ای با خبرنگاران ندارد و ترجیح می دهد پرسش ها را کتبی پاسخ دهد. این وزیر 50 ساله که تحصیلاتش تا دکترای عمران بوده، تاکید می نماید: نزدیک به دو سال است که افغانستان قول داده میزبان ایران در کمیته فنی دو کشور باشد ولی شرایط در آن کشور هنوز فراهم نیست.

او در مصاحبه ای که پیش رو دارید همچنین این نوید را می دهد که در سال گذشته با وزارت امور خارجه در خصوص فرآیند صدور ویزا به بیماران افغانی به وسیله دفاتر خدمات مسافرتی منتخب به توافق رسیدیم.

دی ماه 1398وحید مجروح، مشاور امور بین الملل وزارت صحه عامه (بهداشت) افغانستان گفت: ایران چشمانش را روی 300 میلیون دلار بازار جهانگردی سلامت افغانستان بسته است؛ آیا چنین موضوعی صحت دارد؟

افغانستان همیشه در زمره کشورهای بازار هدف اصلی جهانگردی جمهوری اسلامی ایران و متقاضی محصولات مختلف جهانگردی از جمله زیارت، سلامت، تجارت و بازدید اقوام و خویشان بوده است. برای اینکه نشان دهیم بازار افغانستان برای ما اهمیت دارد در کنار تدوین تحقیقات بازار و برنامه اقدام سالانه برای شناخت عمیق تر از این بازار، بر تعاملات دولتی نیز تاکید داشته ایم. با افغانستان دارای توافقنامه های معتبر همکاری های مشترک جهانگردی (MOU) و برنامه اجرایی هستیم. در این بین میزبان اولین کمیته فنی جهانگردی با افغانستان بوده ایم که در آن بخش های خصوصی دو کشور نیز حضور داشته اند. تعاملات استان های مرزی مان با این کشور در سطح مناسبی است و بسیاری از بیماران سلامت استان خراسان رضوی از این کشور هستند. به همین دلیل کشور افغانستان را در سه سال اخیر به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه جهانگردی تهران دعوت کردیم و پذیرای هیات افغانستانی بوده ایم.

در حوزه جهانگردی سلامت در سال 1398 بیش از 125 هزار بیمار خارجی بستری شده در ایران داشته ایم که از این بین 60هزار و 600 بیمار یعنی 48.8 درصد افغانستانی بودند. نکته مهم این است که این تعداد افراد بستری شده هستند و موضوعات تندرستی و مراجعات سرپایی را شامل نمی گردد. علت مراجعه آنان نیز به ترتیب بیماری زنان، زایمان و ناباروری، جراحی چشم، قلب و ارتوپدی بوده است.

عمده بیماران افغانستانی از راه زمینی و مرز هرات وارد می شوند هرچند که بیماران پروازی هم به ایران می آیند. نکته مهم بحث درآمدزایی از جهانگردان سلامت است. بیماران افغانستانی به شکل میانگین 3-1 شب در بیمارستان های ایران بستری می شوند و بین 2 تا 2هزار و 500 دلار هزینه صرفا پزشکی انجام می دهند. اگر هزینه های خارج از بیمارستان همانند هتل، حمل و نقل و ... اضافه گردد به نرم 3هزار دلار نزدیک می گردد.

البته باید به این نکته توجه داشت که برای انجام همکاری ها احتیاج به اقدامات دوسویه است. نزدیک به دو سال است که افغانستان قول داده میزبان ایران در کمیته فنی دو کشور باشد ولی شرایط در آن کشور هنوز فراهم نیست. ایران به دلیل اشتراکات فرهنگی و زبانی مقصد مناسبی برای بیماران افغانستانی است و به اقرار خودشان بسیار بهتر از کشور هندوستان به جهانگردان سلامت افغانستانی سرویس می دهد. لذا افغانستان هم بازار مهم فعلی سلامت ماست و هم ما با برنامه های مان به دنبال توسعه در آن هستیم. کوشش داریم تا بسترها را در کشور افغانستان بیشتر فراهم کنیم.

جهانگردی سلامت احتیاجی به ایجاد زیرساخت ندارد، زیرا عملا بسیاری از امکانات آن در کشور فراهم است. به نظر می رسد ایران چه در جهانگردی سلامت و چه در اخذ وجه بابت صدور ویزا از پتانسیل افغانستان غافل است.

این باور را قبول ندارم، چراکه بخشی از امکانات و تخصص های پزشکی و درمانی در کشور پذیرنده است، ولی موضوعات تشخیص و ارجاع بیمار و موضوعات بازاریابی باید در کشور مبدا انجام گردد. برنامه های حمل و نقل و جابه جایی بیمار باید در دو طرف برنامه ریزی گردد. البته در خصوص بازار سلامت افغانستان به دلیل همجواری و همزبانی این موضوع تا حدودی می تواند درست باشد ولی اصل داستان این است که زیرساخت ها در کشور افغانستان نیز باید مهیا باشد. به هر حال وزارت بهداشت باید به توسعه زیرساخت های لازم همگام با افزایش استقبال جهانگردان سلامت بین المللی به ویژه ایجاد شفافیت در تعرفه ها توجه داشته باشد.

بنا بر اعلام وزارت خارجه 500 هزار افغان غیرقانونی وارد ایران می شوند و ناجا سالانه 750 هزار تبعه غیرمجاز را رد مرز می نماید. اگر دولت شرایط صدور ویزا را تسهیل کند هم درآمد این ورود به جیب دولت می رود و هم نظارت بر اتباع افغان تسهیل می گردد. در این زمینه پیشنهاد و برنامه وزارتخانه چیست؟

به موضوع ویزا باید به شکل منظومه ای و بین دستگاهی توجه داشت. ایران با افغانستان نزدیک به هزار کیلومتر مرز مشترک دارد و کنترل آن باید هوشمند و همه جانبه باشد. شاید برای وزارتخانه ما تسهیل ویزا با این بازار مطلوب باشد ولی باید رویکرد نهادهای نظارتی و امنیتی را نیز در نظر داشت. ما سعی داریم در رایزنی با وزارت امور خارجه نرخ تعرفه برای بیماران افغانستانی را تعدیل کنیم. ولی این امر هم منوط به راستی آزمایی دقیق از سوی نهادهای نظارتی است، چراکه تمایل به کار بدون مجوز در ایران می تواند پیچیدگی های آن را بیشتر کند. با این حال در سال گذشته با وزارت امور خارجه در خصوص فرآیند صدور ویزا به بیماران افغانی به وسیله دفاتر خدمات مسافرتی منتخب به توافق رسیدیم.

ایران برای تحرک بخشی به بازار جهانگردی بالقوه افغانستان چه اقداماتی می تواند انجام دهد؟

اقدامات متعددی در این زمینه می توان انجام داد که بعضی از آنها عبارتند از:

- همکاری در معرفی بیمارستان های دارای دپارتمان بیماران بین المللی IPD ؛

- برگزاری هفته جهانگردی و سایر رویدادهای جهانگردی به منظور توسعه همکاری مشترک در زمینه جهانگردی فرهنگی که در این زمینه در سال 97 نوروزگاه مشترک برگزار کردیم؛

- پیشنهاد شرکت در جشنواره ها و نمایشگاه های جهانگردی دو کشور و دعوت از طرف افغانی برای حضور بخش خصوصی آنها در نمایشگاه بین المللی جهانگردی و صنایع وابسته در تهران به عنوان میهمان ویژه؛

- همکاری تنگاتنگ با نمایندگی های سیاسی دو کشور به ویژه رایزنان فرهنگی در خصوص حمایت از تبلیغات جهانگردی در کشور افغانستان؛

- همکاری در زمینه بهره گیری از تجارب و دانش در زمینه آموزش جهانگردی، تبادل اطلاعات تخصصی در حوزه جهانگردی سلامت و برگزاری دوره های آموزش کوتاه مدت برای کارکنان شاغل در بخش جهانگردی؛

- همکاری موثر به منظور انتقال تجربیات طرف ایرانی در خصوص ارتقای فعالیت های مرتبط با جاده ابریشم از جمله تغییر کاربری ابنیه های تاریخی راستا به طرف افغانی؛

- برگزاری تور آشناسازی برای سرمایه داران و سرمایه گذاران افغانی جهت آشنایی با استان های زیارتی، سلامت و ساحلی ایران به منظور سرمایه گذاری در ایجاد تاسیسات جهانگردی مرتبط با محصول زیارت، سلامت و تفریحی؛

- برنامه ریزی برای تغییر در رویه خطوط پروازی افغانستان به ایران؛

- تغییر رویکرد بعضی دستگاه های نظارتی و همکار در قبال جهانگردان ورودی از افغانستان و اتخاذ تدابیر تسهیلی به جای تکیه صرف بر رسوب کردن اتباع افغانی در ایران.

با توجه به ریشه تاریخی مشترک دو کشور و وجود جاده ابریشم به نظر می رسد رایزنی در زمینه جهانگردی و اقتصاد فضای مسموم شده اخیر میان ایران و افغانستان را تلطیف و بهبود ببخشد؛ اساسا در دولت آقای روحانی و مشخصا از زمان وزارتخانه شدن آن مجموعه چه تعاملاتی با افغانستان صورت گرفته است ؟

رایزنی ها و نشست های مشترک جهانگردی بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان به طور مرتب برقرار بوده است. امضای یادداشت تفاهم همکاری های جهانگردی و میراث فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان در تاریخ 14/10/1394 مطابق با 4 ژانویه 2016 (برای سال های 1394 تا1396) صورت گرفت. همچنین چندین نشست هم اندیشی ساماندهی جهانگردان ورودی افغانستان با حضور نمایندگان دستگاه ها و سازمان های مرتبط و بحث و آنالیز پیرامون موانع موجود در جذب، پذیرش، صدور ویزا و مدیریت سفر جهانگردان زیارتی و سلامت برگزار گردید. دعوت از وزیر جهانگردی افغانستان جهت حضور در تمامی اجلاس ها و نمایشگاه های بین المللی که در سطح وزرا در ایران در طول سال های گذشته برگزار گردیده است. امضای اولین نشست کمیته فنی مشترک همکاری های جهانگردی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان را در تاریخ 05/06/97 در همدان داشتیم. برنامه اجرایی همکاری های جهانگردی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان در تاریخ 05/06/97 برابر با 27 آگوست 2018 (برای سال های 2020-2018) به امضا رسیده و تا سرانجام امسال میلادی معتبر است. همچنین برگزاری نوروزگاه مشترک با افغانستان در فروردین سال 1397 و برنامه ریزی برای اجرای آن در نوروز 1399 داشتیم که به دلیل کرونا کنسل شد. توافق با وزارت امور خارجه نیز برای تسهیل ورود جهانگردان سلامت افغانی به ایران در سال 1398 انجام شد.

از زمان وزارتخانه شدن مجموعه یا پیش از آن با وزارت خارجه و وزارت کشور و نیروی انتظامی برای تسهیل صدور ویزا و تردد میان ایران و افغانستان تعاملاتی داشته اید؟

در این زمینه پیگیری صدور ویزا برای اتباع و سرمایه گذاران افغان توسط وزارتخانه متبوع به صورت مرتب را داشتیم . همچنین چندین نشست هم اندیشی ساماندهی جهانگردان ورودی افغانستان با حضور نمایندگان دستگاه های مرتبط برگزار و در نهایت توافق بر فرآیند پیشنهادی وزارت متبوع مبنی بر اخذ تعهد از دفاتر خدمات مسافرتی ایرانی در قبال ورود و خروج جهانگردان افغانی انجام شد.

فکر می کنید بازارچه های مرزی، صنایع دستی و برپایی هفته های فرهنگی چقدر در بسترسازی برای بهره برداری از پتانسیل مالی جهانگردی افغان ها و جهانگردی سلامت موثر باشد؟

بدون شک هرگونه تعامل و همکاری که منجر به شناخت بیشتر دو طرف از یکدیگر گردد، می تواند زمینه های ورود جهانگرد را هموار کند. بازارچه های مرزی و برپایی هفته های فرهنگی می توانند یاری نمایند ولی به نظرم اصل موضوع این است که بخش خصوصی ما -بیمارستان ها و دفاتر خدمات مسافرتی - در کشور افغانستان فعالیت نمایند و به دنبال بیمار باشند، چراکه دو طرف از یکدیگر شناخت دارند. شاید این موضوع برای شهرهای عظیم شرقی تر افغانستان موضوعیت داشته باشد، ولی برای شهرهای همجوار غربی در اولویت اول ما نباشد.

دولت برای استفاده از بندر چابهار و جهانگردی تجاری میان ایران و افغانستان چقدر مصمم بوده و چقدر کارها را تسهیل نموده است؟

وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی از هرگونه اقدام و ابتکار عملی برای توسعه روابط و راهکارهای جهانگردی میان دو کشور همسایه و برادر استقبال نموده؛ حتی این آمادگی را دارد که دغدغه های دستگاه های مرتبط در داخل و خارج از کشور را برای تسهیل ورود اتباع افغانی و جلوگیری از رسوب آنها رفع کند.

وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی از هرگونه اقدام و ابتکار عملی برای توسعه روابط و راهکارهای جهانگردی میان دو کشور همسایه و برادر استقبال نموده؛ حتی این آمادگی را دارد که دغدغه های دستگاه های مرتبط در داخل و خارج از کشور را برای تسهیل ورود اتباع افغانی و جلوگیری از رسوب آنها رفع کند.

موضوعات تشخیص و ارجاع بیمار و موضوعات بازاریابی باید در کشور مبدا انجام گردد. برنامه های حمل و نقل و جابه جایی بیمار باید در دو طرف برنامه ریزی گردد.

منتشر شده در روزنامه اعتماد 2 تیر 99

blogpo.ir: بلاگ پو | اینجای دنیای ما وبلاگنویس هاست

mykonos.ir: میکونوس: سفر به زیباترین شهر یونان

منبع: میراث آریا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 96423

به "حاضریم ورود افغان ها را تسهیل کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حاضریم ورود افغان ها را تسهیل کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید