بحران انسولین در کرمان؛ همیشه پای یک مافیا در میان است

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/کرمان مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کرمان معتقد است اگر انسولین در بازار آزاد وجود دارد مربوط به مافیای داروست که کاری به سیستم و کد ملی ندارد و باید جلوی آنها گرفته شود.

بحران انسولین در کرمان؛ همیشه پای یک مافیا در میان است

مسئله کمبود دارو هر چند وقت یک بار برای بیماران خاص به وجود می آید و باید با این معضل دست و پنجه نرم کنند اما مدتی است این موضوع پایش به حوزه داروی بیماران دیابتی نیز باز شده و بیماران دریافت کننده انسولین را با مشکل روبرو کرده است.

بیمارانی هستند که برای کنترل دیابت خود از قرص های خارجی استفاده می کنند که با تشدید تحریم ها علیه کشورمان با کمبود و یا نبود این مارک ها روبرو و مجبور به تغییر داروی مصرفی خود شده اند.

در حال حاضر اما بحث بر سر کمبود انسولین های قلمی است که با محدودیت هایی در سطح عرضه روبرو شده و بیماران استفاده کننده از این دارو به ویژه سالمندان را با مسائلی روبرو کرده است.

علت کمبود انسولین قلمی را مبادی ذیربط باید بررسی کنند اما متاسفانه مانند سایر حوزه ها در اقتصاد کشور در این زمینه نیز صحبت از مافیا و بازار آزاد انسولین وجود دارد که باید با سوءاستفاده کنندگان از شرایط کشور که در جنگ اقتصادی همه جانبه با دشمن قرار گرفته است برخورد جدی صورت بگیرد.

دکترعلی اصغر عباسی مدیر انجمن دیابت استان کرمان در گفت و گو با خبرنگاران درباره کمبود انسولین اظهار کرد: متاسفانه همچنان شرایط خوب نیست و بیماران نیازمند انسولین قلمی بین داروخانه ها سرگردان هستند؛ چه به لحاظ کمبود نوع انسولین و چه کمی تعدادی که داروخانه در اختیار آنها می گذارد.

وی اضافه نمود: برخی داروخانه ها دو سه قلم از نسخه را به بیمار می دهند و بیمار برای دریافت انسولین موردنیاز خود مجددا باید به پزشک مراجعه کند تا نسخه بنویسد و این کار بار زیادی در مطب ها ایجاد کرده و با توجه به شیوع کرونا و اینکه دیابتی ها در معرض خطر هستند، می تواند خطرناک باشد.

عباسی شرح داد: آنچه که بنده در مراجعه بیماران خودم شاهد هستم، افرادی به خاطر ترس از کمبود، مصرف و مقدار انسولین دریافتی شان را کم کرده و دارو به اندازه کافی به بدنشان نمی رسد لذا قند خون آنها از کنترل خارج شده است.

وی بیان نمود: بیماران نگران هستند و بابت کمبود انسولین اضطراب دارند که این مسئله نیز بار اضافی برای آنهاست و موجب افزایش قند خون بیمار می شود.

مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کرمان اظهار کرد: بعضا مواردی که مبنی بر عدم وجود مشکل اعلام می شود، به دلیل این است که دوستان تماس مستقیم با بیماران ندارند و بنده می توانم بیمارانی که مشکل دارند به دفتر آنها ارجاع بدهم تا متوجه مسائل بشوند.

وی درباره اظهارنظر رییس سازمان غذا و داروی کشور مبنی بر دریافت انسولین با کد ملی بیمار مطرح نمود: در حال حاضر نیز دریافت انسولین بیماران براساس دفترچه و کد ملی است و این صحبت در واقع برای رفع مسئولیت در روبرو با مشکل است.

عباسی با اشاره به اینکه بیمار نمی خواهد سهمیه دارویش را ذخیره کند، اضافه نمود: در زمان اعطای نسخه کد ملی بیمار و دفترچه وجود دارد و مشخص است این فرد به انسولین نیاز دارد و سیستم بین مطب، داروخانه و بیمار برقرار است و راهی برای انسولین اضافی نمی گذارد.

وی بیان نمود: اگر انسولین در بازار آزاد وجود دارد مربوط به مافیای داروست که کاری به سیستم و کد ملی ندارد و باید جلوی آنها گرفته شود.

مدیر انجمن دیابت استان کرمان با اشاره به اینکه این موارد فقط دوندگی مردم را بیشتر می کند، گفت: متاسفانه افرادی را در برخی قسمت ها می گذارند که آشنائی با بیماری و دارو ندارند و به عنوان مثال یک کارشناس را می گذارند که قد و وزن بیمار دیابتی را گرفته و براساس آن انسولین بیمار تجویز شود در حالی که این علمی نیست و پزشک باید این موارد را مشخص کند.

عباسی شرح داد: این اقدامات هیچ نفعی برای بیمار، اقتصاد درمان، بهبود شرایط بیماران و سیستم نداشته و ندارد.

همچنین دکترعلی اسدی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره کمبود انسولین به خبرنگار خبرنگاران گفت: ما انسولین داریم و مسئله ای در این زمینه وجود ندارد. اکنون انسولین قلمی کم است که امیدواریم در چند روز آینده این مشکل کمتر شود.

وی درباره کمبود دیگر داروهای بیماران دیابتی اظهار کرد: ممکن است در برخی داروخانه ها یک نوع قرص وجود نداشته باشد، اما در داروخانه های دیگر پیدا می شود و اکنون مشکل خاصی نداریم.

اسدی درباره اظهارنظر رییس سازمان غذا و داروی کشور مبنی بر دریافت انسولین با کد ملی بیمار بیان نمود: از سه سال قبل کسانی که می خواستند انسولین دریافت کنند با مراجعه به بیمه و تائید شرایط، می توانستند داروی خود را دریافت کنند و این روال کار بوده است.

وی اضافه نمود: ممکن است افرادی که دفترچه بیمه نداشته و یا انسولین کم بیاروند به ما مراجعه کنند که به آنها حواله می دهیم و دارو را دریافت می کنند.

blogpo.ir: بلاگ پو | اینجای دنیای ما وبلاگنویس هاست

mykonos.ir: میکونوس: سفر به زیباترین شهر یونان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 114354

به "بحران انسولین در کرمان؛ همیشه پای یک مافیا در میان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران انسولین در کرمان؛ همیشه پای یک مافیا در میان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید